Kuluttajabarometri 

Päivitetty: 29.8.2016 - Seuraava päivitys: 27.9.2016
   
 
 
Jaa

Kuluttajien mielestä talouden näkymät jo valoisat


Kuluttajien luottamus talouteen vahvistui elokuussa. Kuluttajien luottamusindikaattori oli elokuussa 15,7, kun se heinäkuussa oli 13,1 ja kesäkuussa 14,9. Luottamus talouteen oli viimeksi yhtä vahvaa toukokuussa 2015 ja sitä ennen keväällä 2011. Viime vuoden elokuussa luottamusindikaattori sai arvon 8,3. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 11,7. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–19. elokuuta 1 192 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien luottamusindikaattorin kaikki neljä osatekijää vahvistuivat hieman elokuussa heinäkuuhun verrattuna. Odotukset omasta ja Suomen taloudesta sekä työttömyydestä paranivat myös ja selvemmin viime vuoden elokuuhun verrattuna. Arviot omista säästämismahdollisuuksista pysyivät vuodessa ennallaan.

Elokuussa kuluttajien odotukset Suomen taloudesta olivat valoisat. Näkemykset kuluttajan omasta taloudesta ja yleisestä työttömyydestä olivat pitkän ajan keskimääräisellä tasolla. Omia säästämismahdollisuuksiaan seuraavan 12 kuukauden aikana kuluttajat pitivät hyvinä.

Kuluttajat pitivät elokuussa ajankohtaa otollisena kestotavaroiden ostamiselle ja varsinkin lainanotolle mutta ei juuri säästämiselle. Työllisten kuluttajien kokema työttömyyden uhka lieveni elokuussa pitkän ajan keskitasolle.

Elokuussa 39 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 18 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat heinäkuussa 38 ja 20 prosenttia ja vuosi sitten elokuussa 30 ja 27 prosenttia.

Oman taloutensa kohentumiseen luotti elokuussa 27 prosenttia kuluttajista ja 13 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Heinäkuussa ja vuosi sitten osuudet olivat 24 ja 14 prosenttia.

Lähde:
Tilastokeskus / Kuluttajabarometri


Indikaattorin kuvaus

Kuluttajabarometri kuvaa kuluttajien luottamusta talouteen.

Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.

Kuluttajabarometri toteutetaan kuukausittaisena puhelinhaastattelututkimuksena. Barometriin sisältyvät kuluttajien käsitykset oman taloutensa ja maan talouden ja työttömyyden kehityksestä sekä kuluttajien aikomukset tehdä suurempia hankintoja, säästää tai ottaa luottoa. Lisäksi kerätään tietoja kestokulutustavaroiden omistamisesta.

Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on osatekijöiden saldolukujen keskiarvo.

Talouden kasvunäkymien analysoinnin kannalta on tärkeää tietää, kuinka kansalaiset näkevät oman ja maan taloudellisen tilanteen ja kuinka kansalaiset varautuvat tulevaisuuteen muun muassa kulutustottumuksillaan ja säästösuunnitelmillaan. Kuluttajabarometrin avulla saadaankin monipuolista tietoa kotitalouksien kulutus- tai säästöhalukkuudesta, ja sen avulla voidaan ennakoida kaupan ja hintojen kehitystä. Kuluttajabarometrin indikaattorit muodostavat laajan tietopohjan niin kansantalouden kehityksen kuin kotitalouksien kysynnän kasvun ennakointiin.