Kuluttajabarometri 

Päivitetty: 28.11.2016 - Seuraava päivitys: 27.12.2016
   
 
 
Jaa

Kuluttajien luottamus vahvinta yli viiteen vuoteen – oma talous epäilyttää

Kuluttajien luottamusindikaattori oli marraskuussa 17,6, kun se lokakuussa oli 15,8 ja syyskuussa 14,4. Luottamus talouteen oli viimeksi yhtä vahvaa keväällä 2011. Viime vuoden marraskuussa luottamusindikaattori sai arvon 4,7. Indikaattorin pitkän ajan keskiarvo on 11,7. Tiedot perustuvat Tilastokeskuksen kuluttajabarometriin, jota varten haastateltiin 1.–18. marraskuuta 1 230 Suomessa asuvaa henkilöä.

Kuluttajien luottamusindikaattorin neljästä osatekijästä odotukset yleisestä työttömyydestä ja kotitalouden säästämismahdollisuuksista paranivat marraskuussa hieman lokakuuhun verrattuna. Arviot omasta ja Suomen taloudesta pysyivät suunnilleen ennallaan. Viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna kaikki osatekijät vahvistuivat marraskuussa selvästi.

Marraskuussa kuluttajien näkemykset Suomen taloudesta ja pitkästä aikaa myös työttömyyskehityksestä olivat optimistiset. Sen sijaan odotus kuluttajan omasta taloudesta oli melko vaisu. Taloutensa säästämismahdollisuuksia seuraavan 12 kuukauden aikana kuluttajat pitivät kuitenkin hyvinä.

Kuluttajat pitivät marraskuussa ajankohtaa otollisena kestotavaroiden ostamiselle ja varsinkin lainanotolle mutta ei säästämiselle. Työllisten kuluttajien kokema omakohtainen työttömyyden uhka väheni hieman marraskuussa lokakuuhun ja vuoden takaiseen verrattuna.

Oma ja Suomen talous

Marraskuussa 42 prosenttia kuluttajista uskoi, että Suomen taloustilanne paranee seuraavan vuoden aikana. Kuluttajista 16 prosenttia puolestaan arvioi maamme talouden huononevan. Vastaavat osuudet olivat vuosi sitten marraskuussa 30 ja 29 prosenttia.

Oman taloutensa kohentumiseen luotti marraskuussa 26 prosenttia kuluttajista ja 13 prosenttia pelkäsi taloutensa huononevan vuoden kuluessa. Vuosi sitten osuudet olivat 23 ja 13 prosenttia.

Tilastojulkistus

Lähde:
Tilastokeskus / Kuluttajabarometri


Indikaattorin kuvaus

Kuluttajabarometri kuvaa kuluttajien luottamusta talouteen.

Kuluttajien luottamusindikaattori on sen osatekijöiden saldolukujen keskiarvo. Saldoluvut ja luottamusindikaattori voivat vaihdella -100:n ja +100:n välillä – mitä korkeampi (positiivinen) lukema, sitä valoisampi näkemys taloudesta.

Kuluttajabarometri toteutetaan kuukausittaisena puhelinhaastattelututkimuksena. Barometriin sisältyvät kuluttajien käsitykset oman taloutensa ja maan talouden ja työttömyyden kehityksestä sekä kuluttajien aikomukset tehdä suurempia hankintoja, säästää tai ottaa luottoa. Lisäksi kerätään tietoja kestokulutustavaroiden omistamisesta.

Saldoluku saadaan vähentämällä myönteisten vastausten prosenttiosuudesta kielteisten vastausten prosenttiosuus. Kuluttajien luottamusindikaattori on osatekijöiden saldolukujen keskiarvo.

Talouden kasvunäkymien analysoinnin kannalta on tärkeää tietää, kuinka kansalaiset näkevät oman ja maan taloudellisen tilanteen ja kuinka kansalaiset varautuvat tulevaisuuteen muun muassa kulutustottumuksillaan ja säästösuunnitelmillaan. Kuluttajabarometrin avulla saadaankin monipuolista tietoa kotitalouksien kulutus- tai säästöhalukkuudesta, ja sen avulla voidaan ennakoida kaupan ja hintojen kehitystä. Kuluttajabarometrin indikaattorit muodostavat laajan tietopohjan niin kansantalouden kehityksen kuin kotitalouksien kysynnän kasvun ennakointiin.